Ste tu
Home > Kĺby a chrbtica > Bolesti chrbta – symptómy, diagnostika, prevencia a liečba

Bolesti chrbta – symptómy, diagnostika, prevencia a liečba

Bolesti chrbta môžu byť symptómom mnohých rozličných chorôb a môžu sa objaviť za rôznych okolností. Hlavnou príčinou bolesti môže byť samotný problém s chrbtom, alebo problém týkajúci sa inej časti tela. V mnohých prípadoch lekári nedokážu zistiť príčinu bolesti. Keď sa však príčina nájde, obvyklé vysvetlenia obsahujú tieto konštatovania:

• Napätie či zranenie zasahujúce chrbtové svalstvo, vrátane natrhnutia či presilenia; chronické preťaženie chrbtového svalstva spôsobené obezitou; a krátkodobé preťaženie chrbtového svalstva spôsobené akýmkoľvek nezvyklým vypätím, ako napríklad zdvíhanie ťažkých predmetov, či tehotenstvo
  • Ochorenie či zranenie postihujúce chrbtové kosti (stavce), vrátane zlomeniny po nehode, či v dôsledku chorobného rednutia kostí, osteoporózy
  • Degeneratívna artritída, proces opotrebenia v dôsledku starnutia, zranenie a genetická predispozícia
  • Ochorenie či zranenie postihujúce miechové nervy, vrátane zranenia nervov v dôsledku vysunutej platničky (vláknitá vložka medzi stavcami) či spinálna stenóza (zúženie miechového kanála)

bolest_chrbta

• Obličkové kamene alebo obličková infekcia (Pyelonefritída)

Zriedkavejšie sa uvádzajú príčiny:

• Zápalová artritída, vrátane ankylozujúcej spondylitídy a súvisiacich stavov
  • Miechový tumor či rakovina, ktorá sa rozšírila (metastázovala) do miechy odkiaľkoľvek v tele
  • Infekcia, lokalizovaná v platničkovej oblasti, v kosti (osteomyelitída – zápal kostnej drene), v bruchu, panve či krvi

Symptómy

Bolesť chrbta býva veľmi rozličná. Niektoré symptómy (častokrát zvané “varovné” symptómy) môžu znamenať, že bolesť chrbta má vážnejšie dôvody. Medzi tieto symptómy patrí zvýšená teplota, nedávny úraz, strata hmotnosti, anamnéza rakovinových a neurologických symptómov, ako je necitlivosť, slabosť či inkontinencia (mimovoľný únik moču).

Bolesť chrbta sprevádzajú častokrát ďalšie symptómy, ktoré môžu poukazovať na príčinu bolestí. Napríklad:

• Presilenie či natrhnutie chrbtových svalov – bolesť chrbta typicky začína deň po ťažkej námahe či činnosti vyžadujúcej si otáčanie. Svaly na chrbte, zadok a stehná sú častokrát boľavé a stuhnuté. Niektoré oblasti chrbta môžu byť bolestivé na dotyk či zatlačenie.
  • Fibromyalgia – okrem bolesti chrbta sa zvyčajne objavuje bolesť a stuhnutosť aj v iných oblastiach, v trupe, krku, ramenách, kolenách a lakťoch. Môže ísť o celkovú bolestivosť, alebo zvieravú bolesť, pričom stuhnutosť je častokrát najhoršia ráno. Ľudia sa obvykle sťažujú na pocit abnormálnej únavy, obzvlášť po prebudení a zmieňujú sa o bolestivosti na dotyk na rôznych miestach, ktoré nazývame citlivé body.
  • Degeneratívna artritída chrbtice – spolu s bolesťou chrbta sa objavuje stuhnutosť a problémy s prehýbaním sa, ktoré sa obvykle rozvíjajú viacero rokov.
  • Zápalová artritída, vrátane ankylozujúcou spondylitídou a súvisiace stavy – Pri týchto poruchách sa objavuje bolesť v spodnej časti chrbta, spolu s rannou stuhnutosťou chrbta, bokov alebo oboch. Rovnako sa môže objaviť bolesť a stuhnutosť krku či hrudi, alebo pocit nadmernej únavy. Medzi ďalšie príznaky možno zahrnúť psoriázu, bolesť a začervenanie očí, hnačku, a to v závislosti od príčiny spôsobujúcej bolesť chrbta. Táto skupina ochorení je však relatívne vzácnou príčinou bolestí chrbta.
  • Osteoporóza – Tento všeobecný stav je charakteristický rednutím, oslabením kostí, ktoré sa následne ľahko lámu. Najrozšírenejší je tento stav u žien po menopauze. Keď sú stavce stlačené v dôsledku zlomeniny, môžu sa vo svojej polohe vykloniť či zhrbiť sa a spôsobiť bolesti chrbta. Osteoporóza nie je bolestivá, kým nedôjde k zlomenine.
  • Rakovina v stavcoch, alebo okolitých štruktúrach – bolesť chrbta je pretrvávajúca a v ľahu sa môže zhoršiť. Otupenosť, slabosť či tŕpnutie nôh, ktoré sa stále zhoršuje. Ak sa rakovina rozšíri do miechových nervov, ktoré kontrolujú močový mechúr alebo zvierač, môže sa objaviť inkontinencia moču či stolice (strata kontroly).
  • Vysunutá platnička – Ľudia so závažným platničkovým ochorením mávajú vážne bolesti v spodnej časti chrbta. Ak platnička tlačí na nerv, bolesť môže vystreľovať do nohy. Bolesť sa zhoršuje pri zohýbaní alebo otáčaní.

bolesti_chrbta_ako_im_predist

•  Spinálna stenóza – Bolesť, otupenosť a slabosť pôsobí na chrbát a nohy. Symptómy sa zhoršujú v stoji či počas chôdze, avšak ustanú pri posadení sa, či pri predklone.
  • Pyelonefritída (zápal obličiek) – Ľudia s obličkovou infekciou popisujú rozvoj náhlej, intenzívnej bolesti na chrbte pod rebrami, ktorá sa môže rozširovať do strany, smerom k podbrušku, alebo niekedy dole k slabinám. Môžu sa tiež objaviť vysoké teploty, triaška, nevoľnosť a zvracanie. Moč môže byť zakalený, s prímesou krvi či nezvykle silne zapáchajúci. Môžu sa objaviť dodatočné symptómy v súvislosti s močovým mechúrom, ako je nutkanie na časté močenie, alebo bolesť či diskomfort počas močenia.

Diagnostika

Váš lekár sa vás opýta na symptómy a anamnézu. Vyšetrí vaše chrbtové svaly a chrbticu a bude vami hýbať určitým smerom, aby zistil bolestivosť, svalovú citlivosť či slabosť, stuhnutosť, otupenosť či abnormálne reflexy. Napríklad, ak máte problém s platničkou, môžete cítiť bolesť nižšie na chrbte pri tom, keď lekár zdvihne vašu vyrovnanú nohu.

Vaše symptómy, spolu s fyzickým vyšetrením, by mali poskytnúť lekárovi dostatok informácií na diagnostikovanie problému. Avšak pri bolesti chrbta vám váš lekár bude schopný povedať len to, že problém nie je vážny. Ak váš doktor určí, že bolesť vášho chrbta spôsobuje preťaženie svalov, obezita, tehotenstvo či iná príčina, ktorá nie je urgentná, nemusíte potrebovať ďalšie dodatočné vyšetrenia. Avšak, ak má lekár podozrenie na vážnejší problém v súvislosti s vašimi stavcami či miechovými nervami, obzvlášť, ak vaša bolesť chrbta trvá viac než 12 týždňov, budete musieť absolvovať ešte jedno alebo viacero z nasledujúcich vyšetrení:

• röntgenové vyšetrenie chrbta
  • krvné testy
  • močové testy
  • magnetickú rezonanciu chrbtice
  • CT
  • neurologické vyšetrenie (NCS) a elektromyografické vyšetrenie (EMG), na určenie toho, či nervy, svaly alebo oboje nie sú poranené
  • scintigrafia skeletu, obzvlášť ak v anamnéze máte uvedenú rakovinu

Očakávaná dĺžka trvania

To, ako dlho trvá bolestivosť chrbta závisí od jej príčiny. Napríklad, ak je vaša bolesť spôsobená presilením, symptómy obvykle odznejú za niekoľko dní či týždňov a vy budete znovu schopní postupne sa vrátiť k svojim obvyklým činnostiam. Avšak, kým sa váš chrbát zotaví, mali by ste sa vyvarovať zdvíhaniu ťažkých bremien, dlhodobému sedeniu či náhlemu zohýbaniu sa.

Ženám, ktorým bolesť chrbta spôsobuje nárast hmotnosti v dôsledku tehotenstva, sa vždy stav zlepší po pôrode. Obézni ľudia môžu potrebovať znížiť hmotnosť, aby odstránili bolestivosť chrbta.

Ľudia, ktorým bolesť spôsobuje pyelonefritída (zápal obličiek), sa častokrát cítila lepšie behom niekoľkých dní po začatí liečby antibiotikami, hoci obvykle potrebujú brať antibiotiká až dva týždne.

Ľudia s vážnejšími formami bolestí chrbta, spôsobenými problémami so stavcami, či miechovými nervami, môžu pociťovať trvalú bolesť chrbta, ktorá pretrváva mesiace, či dokonca roky.

Prevencia

Niektorým formám bolesti chrbta možno predchádzať posilňovaním svojho chrbta cvičeniami a vyhýbaním sa činnostiam, ktoré vedú k zraneniam chrbta. Pravidlá, ktoré môžu pomôcť predchádzať bolesti chrbta, zahŕňajú:

• Dodržiavanie správneho držania tela.
  • Zaspávanie na boku, alebo na chrbte s vankúšom pod kolenami, ak je to možné.
  • Pravidelné cvičenie, avšak so strečingom pred i po cvičení.
  • Brušné zhyby na posilnenie brušného svalstva, ktoré je oporou vašej spodnej časti chrbta. Tiež sú vhodné pravidelné prechádzky, plávanie.
  • Dvíhajte predmety vždy z pozície podrepu, aby ťažkú prácu za vás vykonali boky a nohy. Vyhnite sa dvíhaniu, otáčaniu a ohýbaniu sa v jednom momente.

prevencia_bolesti-chrbta

• Vyhnite sa dlhodobému sedeniu či státiu.
  • Noste obuv s mäkkou podrážkou a podpätkom, ktorý je nižší ako 4 cm (1,5 palca).

Aby ste predišli osteoporóze, uistite sa, že prijímate denne dostatok vápnika a vitamínu D, aby ste tak spĺňali stravovacie požiadavky vašej vekovej skupiny. Vytvorte si stály program záťažových cvičení. Vyhýbajte sa fajčeniu a obmedzte množstvo príjmu alkoholu. Ak ste ženou v menopauze, opýtajte sa svojho lekára na vyšetrenia v súvislosti s osteoporózou a liečbou, ktorá môže pomôcť pri prevencii či jej zvráteniu.

Liečba

Väčšina bolestí chrbta nie je vážna a mala by byť liečená nasledovne:

• Obmedzený odpočinok na lôžku (nie viac než dva dni)
  • Paracetamol (Tylenol a iné) na bolesť, či orálne protizápalové liečivá, ako aspirín, ibuprofen (advil, motrin a iné) či naproxen (aleve, naprosyn), na bolesť a zápaly
  • Uvoľňovače svalstva či liečivá od bolesti na predpis, ak je to nevyhnutné, a na krátku dobu
  • Horúce a studené obklady

Ľuďom s bolesťami chrbta sa odporúča vracať sa k normálnym aktivitám postupne, pričom dočasne sa majú vyhýbať dvíhaniu ťažkých bremien, dlhodobému sedeniu, či náhlemu zohýbaniu sa či otáčaniu.

Ak sa zotavujete z bolestí chrbta, váš lekár vás môže požiadať o zavolanie, alebo vás predvolá na kontrolu o dva týždne, aby sa uistil, že symptómy odzneli a vy tak môžete bezpečne pokračovať vo svojich bežných aktivitách.

Ak je vaša bolesť chrbta spôsobená vážnejšou poruchou stavcov či miechových nervov, alebo sa stav v priebehu pár týždňov nezlepšil, môže vás lekár odkázať na špecialistu, odborníka na liečbu bolesti, ortopéda (lekára, ktorý sa špecializuje na ochorenia kostí), neurológa (lekára, ktorý sa špecializuje na nervové a mozgové ochorenia) či na reumatológa (špecialistu na artritídu).

Kedy sa obrátiť na profesionála

Kontaktuje lekára, ak:

• Ak vám silné bolesti znemožňujú výkon obvyklých denných činností.
  • Vaše bolesti chrbta sa objavili po vážnej nehode.
  • Mierne bolesti chrbta sa po niekoľkých dňoch zhoršujú, alebo pretrvávajú viac ako týždeň, či dva.
  • Bolesť chrbta sprevádza úbytok váhy, teplota, zimnica či močové symptómy.
  • Rozvíja sa u vás náhla slabosť, necitlivosť či tŕpnutie nohy.
  • Rozvíja sa u vás znecitlivenie v trieslach či v oblasti konečníka, alebo pociťujete ťažkosti s kontrolou močového mechúra alebo zvierača.

Prognóza

Viac ako 90% ľudí s bolesťami chrbta sa po konzervatívnej liečbe cíti lepšie. Len 5% ľudí s bolesťami chrbta má symptómy pretrvávajúce viac ako 12 týždňov a príčina bolestí väčšiny týchto ľudí nie je vážna.

Podobné články

Pridaj komentár